Tuntui suht yksinkertaiselta ajatukselta avata sali. Etsitään tila ja tehdään kurssimainos ja ihmiset tulevat ja vedetään harjoitukset ja tätsit. No ei edes melkein. En tiedä ymmärsikö kumpikaan meistä kuinka paljon duunia ja asioita tähän koko prosessiin liittyikään, ja vielä liittyy.

Kun päästiin puheen tasolta tekemään suunnitelmia, alkoikin paperia syntymään. Perustimmekin heti alkuvaiheessa Google Driveen yhteisen työtilan, jonne mieleen tulevia asioita pystyi käydä listaamassa. Olimme molemmat aikalailla samoilla linjoilla tavoitteesta: Haluamme perustaa salin, jonne on mukavaa ja turvallista tulla harjoittelemaan, ja jossa on laadukkaat siistit tilat, sekä joka tuottaa kovia urheilijoita. Siinäpä on aikalailla liiketoimintasuunnitelmamme visio. Niin sellainenkin kannattaa laatia.

Jossain vaiheessa ajankohtaiseksi tuli yrityksen perustaminen. Valitsimme toimintamuodoksi osakeyhtiön, koska se on yhtiömuodoista riskittömin ja helpoin valinta. Oy antaa hyvät edellytykset tehdä ammattimaisempaa toimintaa ja nopeita päätöksiä salin suhteen. Kävimme ilmaisella yritysneuvojalla Uusyrityskeskuksessa, missä saimme muutamia hyviä vinkkejä. Sen jälkeen tarpeelliset paperit PRH:lle heidän sähköisessä palvelussaan. Tähän prosessiin liittyi myös mm. tilin avaaminen ja osakepääoman talletus. Yrityksen perustamiseen löytyy hyviä ohjeita ja check listejä ihan hakukoneilla.

Tilojen etsinnästä kerroimmekin omassa postauksessa, mutta kaikki mitä itse tiloihin liittyy ei mahdu yhdelle paperille. Pitää suunnitella remontti, pitää miettiä kaikki välineet ja varusteet, mitä hankitaan, pitää miettiä salin huonejärjestykset, pitää miettiä mihin kengät laitetaan, pitää mietti minkä väriset verhot laitetaan… Ja pienimmätkin ykityiskohdat on tärkeitä. Varmaan olemme ylisuunnitelleet kaiken, ja kaikki tuskin toteutuu alkuperäisten suunnitelmien mukaan, mutta ehkä parempi niin päin.

Tärkeä asia on myös talouden hoito ja koko salin rahoitus. Perustaminen ei nimittäin ole ihan ilmaista, ja isojen teollisuuskiinteistöjen vuokratkaan ei ole ihan halpoja. Tässä lienee suurin epävarmuustekijä. Pitää satsata iso kasa omaa, pankin ja muiden rahoja, ja uskoa että sen pystyy maksamaan takaisin. Kirjanpitoon valitsimme hyvän avuliaan tilitoimiston ja henkilön, joka maksaa itsensä varmasti takaisin moninkertaisena.

Nimen ja logon valinta oli myös mielenkiintoinen prosessi. Mikä nimi kuvaisi meidän toimintaa ja näkemystä salistamme? Blood Bath MMA ei ehkä tule kysymykseen, Ilari ja Tomin kamppailukaverit on ehkä liian kesy. Yli 50 nimiehdotusta oli ylöskirjoitettuna. Suomeksi vai englanniksi, no nyt on molempia. Ahjo on kaupunginosa Keravalla, jossa olemme molemmat asuneet, se on myös sepän työväline, jossa lämmitetään metallia ennen takomista (Takomo oli myös listoilla, mutta Kellokoskelta löytyy jo sen niminen kuntosali), ja materiaalin ominaisuuksia parannetaan Ahjossa – eli rautalangasta väännettynä: meidän “rautaisista” harjoittelijoista tehdään kuumissa ja haastavissa olosuhteissa parempia. Training Center oli mieleemme, koska haluamme nimen kuvastavan harjoittelua ja urheilullista aspektia. Logon suunnittelussa saimme arvokkaan avun Ilarin siskon ja hänen poikaystävänsä ammattitaidosta. Logo-vaihtoehtoja syntyikin hirveä määrä, ja lopullinen päätös syntyi Burger Kingissä suoritetun suppean käyttäjätutkimuksen perusteella.

Meillä on selkeä näkemys siitä, mitä salin toimintaan liittyy. Lajivalinnoista on kirjoitettu aikaisemmassa postauksessa. Harjoitusten sisältö on ammattitaitoisten päävetäjien vastuulla siihen emme halua puuttua, mutta haluamme luoda tiettyjä toimintatapoja, jotka kehittävät yhteishenkeä ja yleistä viihtyvyyttä. Lisäksi pyrimme siihen, että vetäjät ajattelevat asetettuja tavoitteita ja miettivät keinoja, miten ne saavutetaan. Haluamme kaikkien lajien olevan kuin yhtä suurta Ahjo-perhettä, ja yritämme välttää kuppikuntaistumista. Harjoittelijan tai uuden asiakkaan on tunnettava itsensä aina tervetulleeksi salille. Toimintatapoihin liittyy myös kaikkea uusien harjoittelijoiden hankkimisesta salin siivoamiseen.

Markkinointisuunnitelma on hyvä olla olemassa. Me päätimme hyödyntää mm. sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia. Yksi ajatus oli julkaista tätä blogia, eikä pimittää tietoa ja taustoja. Ennen kurssien alkua turvaudumme varmasti myös perinteiseen printtimediaan. Suurin haaste markkinoinnissa on tavoittaa ne liikkumattomat ihmiset, jotka eivät ole entuudestaan kiinnostuneita kamppailulajeista tai ihmisistä, joilla on muodostunut kamppailulajeista väkivaltaurheilu-mielikuva. Kotisivut ovat tänä päivänä itsestäänselvyys, ja niihin kannattaa panostaa. Tietoa etsitään netistä, ja sen tulee löytyä helposti.

On hyvä benchmarkata omia tavoitteitaan kilpailijoihin. Miten muilla saleilla asiat tehdään? Mitä kurssit maksavat? Millaiset tilat heillä on? Olemme myös saaneet valtavasti apuja muiden salien avainhenkilöiltä. Järvenpään Sisu Gymin kaverit ovat tehneet saman homman n. 5 vuotta sitten. He ovat auttaneet meitän projektin käynnistämisessä ja heidän avullaan vältimme varmasti monta karikkoa. Harjottelijat ovat pääosin paikkakuntalaisia, ja Keravalla ei meidän tarjoamaa harjoittelumahdollisuutta ole ennen ollut. Ja muutenkin yhteistyö vain vahvistaa kaikkia alan toimijoita.

Yhteistyötä pitää tehdä myös, että saadaan harjoittelijoille tarpeellisia varusteita tarjolle. Pitää solmia sopimuksia Smarttumeitten ja muitten kanssa. Tarjouspyyntöjä pitää lähetellä kymmenittäin erilaisista tarpeista, kuten t-paidoista, vanerilevyistä ja muovikorteista.

Ammattitaitoisten vetäjien hankinta muodostui melko haasteelliseksi. Judopuolelle luonnollisesti saimme melko helposti vakuuttavan vetäjäryhmän, mutta muut lajit vaativat hieman omien ja kavereiden verkostojen ravistelua. Lopulta onnistuimme hyvin, ja nyt ei hävetä esitellä meidän upeaa vetäjäkaartia.

Tässäpä näitä käytännön asioita noin muutamia mainitaksemme. Haluamme esittää sydämellisen kiitoksen kaikille meitä auttaneille ja yhteistyötä kanssamme tehneille ystäville ja sukulaisille.

[youtube]http://youtu.be/vrXR7D1w4kU[/youtube]